lördag 6 januari 2018

Karolinerna efter Poltava av Vera Efron

Vi läser Karolinerna efter Poltava, av Vera Efron. Den berättar historierna om färden, livsförutsättningarna, forskningen kring historien, mm. Det är spännande läsning.

Häromåret släktforskade jag. Jag följde en släktings spår genom landet och hamnade i spännande marker och såg bilderna framför mig om tidens förutsättningar i Sverige - mest för hennes del - från sent 1800-tal till 1900-talets mitt.

Jag mötte under forskningens gång bl a en herr Bråkenhielm som var djupt och vackert engagerad i hembygdsföreningen i Tryserum. Han berättade med glädje om fattighuset, där min släkting arbetat på 1920-talet. Vi talades vid, inspekterade det gamla huset och talade om hembygdsföreningarnas förutsättningar. Jag imponerades och gladdes över hans fantastiska föreningskraft.

När vi nu läser Karolinerna efter Poltava möter vi det vackra namnet Bråkenhielm och tanken går förstås till vårt möte med en sådan i det vackra lilla Tryserum. Det är fint att möta spännande namn i olika rum och i olika tid. Mina möten med namnet Bråkenhielm hör just nu t ex till den aktiva hembygdsföreningen i Tryserum, det fantastiska båtprojektet Sandkilen Helmi på Blidö och till karolinerna i Sibirien.

Boken - Karolinerna efter Poltava - finns i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje.

Välkommen till bokhandeln för ditt egna exemplar!

Måndag morgon kl 1000 har vi öppet igen!

A..

Ps... missa inte att vi snart kör igång en ny bokcirkel tillsammans med studieförbundet Sensus. Anmälan till cirkeln görs i butiken, per telefon 0176-19970 eller per mail info @ roslagensbokhandel.se 


Wikipedia.
Slaget vid Poltava utkämpades den 28 juni 1709 (enligt den svenska kalendern; 27 juni enligt den julianska och 8 juli enligt den gregorianska) och var en av de mest betydelsefulla militära drabbningarna i Sveriges historia. Slaget vid Poltava framstår som en kollaps från den svenska härledningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...