söndag 29 april 2018

Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck

Bokhandeln på Riverside Drive
Frida Skybäck
Louise Bäckelin förlag
2018

Först tänker jag att Louise Bäckelin med sitt förlag fångar bra författare. De skapar fin litteratur tillsammans. Jag tänker att jag igen och igen tänker så, som en viktig punkt att minnas. Just det förlaget gör skillnad. Ja, det gör förstås andra också, men jag gillar Louise Bäckelin utan att ha mött henne mer än via några av böckerna hon har givit ut. Vi har, i våra bokcirklar, nyligen läst Den tyska flickan, som också den givits ut av Louise Bäckelin förlag. Också det en mycket bra bok.

Bokhandeln på Riverside Drive sägs, när vi läser baksidestexten, "...vara en varm, charmig och hoppingivande feelgoodroman om hur ett hus fyllt med böcker, en handfull främlingar och en butter gammal hankatt kan hjälpa någon att börja om på nytt."

Jag är beredd att skriva under på detta. Det är en fint skriven text om människor som knyts samman inom bokhandelns väggar. Vi möter Charlotte, Sam, Martinique och William. Ja, vi möter också Kristina, Sara och Daniel även om de inte är på plats. Och några till, förstås.

Martinique. En sympatisk person. Kunnig. Viktigt för berättelsen. Inspirerande. Mamma och maka, ja, också det spelar roll för vem någon är. Charlotte. Introvert. Modig, men rädd. Kunnig. En viktig kraft för berättelsen. Sam. Extrovert så det knakar om det. Flyktens kvinna, särskild och speciell. Också hon viktig för berättelsen. Hon ändras sig allteftersom. Livet ändrar oss, tänker jag. Ja, det finns också män i berättelsen. Män, som spelar roll, som påverkar livet och historien. Män, som gör skillnad i livet. Och ja, kärleken vinner förstås i berättelsen - frågan är bara hur. Hur ser kärlek ut, egentligen?

Som bokhandlerska finner jag detta vara en vacker berättelse. Möjligen är jag lite präglad av min egen plats, mitt egna rum där också jag funderar över hur verksamheten kan utvecklas för att skapa mervärden. Det finns inget skäl till att en bokhandel med särskild charm inte ska kunna räddas. Det är en viktig plats, en särskild plats där drömmar får växa, där människor kan mötas och där även de mest märkliga böckerna får samsas om utrymmet.

Jag tycker om boken. Jag tycker om tanken kring den gamla bokhandeln och jag tycker om
människorna i berättelsen. Jag kan se den framför mig, föreställa mig hur den ser ut. Ja, kanske gillade jag inte alla inledningsvis, men allteftersom jag lär känna dem lite mer så uppskattar jag människorna också mer och mer. I och omkring bokhandeln finns människor med känslor och medhavda bagage som de försöker lära sig att leva med. De försöker göra skillnad, både för sig själv och för andra.

Det är också tillfälligheterna som gör livet. Tillfälligheterna vi inte helt kan styra, de som väljer oss och som vi har att förhålla oss till. Livet går inte på räls.

Tack, Frida Skybäck, för en fin bok.

Nu återstår att se vad cirkelfolket i bokhandeln tycker. Det blir vi snart varse!

A..










1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...