måndag 16 april 2018

Gröna fingrar sökes av Annika Estassy

Annika Estassy är född i franska Nice och uppvuxen i Senegal, Frankrike och Sverige. Hon är utbildad journalist och har arbetat både i filmbranschen och på studieförbund. Nu är hon författare på heltid och bosatt i Norrtälje.

Annika Estassy debuterade skönlitterärt 2013 med feelgoodromanen Solviken som följdes av Croissants till frukost och Alla dessa hemligheter.  De tre böckerna är tänkta att vara en löst sammanhållen triologi.

Nu, 2018, är Annika Estassy aktuell med boken Gröna fingrar sökes, som innehåller ett mått av tragisk misshandel, men också en stor dos av kärlek till trädgårdstäppan, vänskap, omsorg och med flera möjligheter till nya upplevelser och nya bekantskaper.

Jag tycker om människor, tänker jag, men ibland upplever jag dem som onödigt svåra. Det är svårt att hitta in, hitta rätt, i relationer där människan man möter inte vill eller förmår se den andre. Som Göte i boken. Eller Johan.

Ja, alla människor är olika, har förändrats över tid för att saker har inträffat som kanske också ur något mått har skadat dem. Det är kanske inte heller av hög prioritet att se det själva, kanske för att man har svårt att få hjälp i detta. Vi, människor, är oerhört komplexa. Det är ibland svårt att se och förstå den andre. Här, i Gröna fingrar sökes, utforskas personligheterna en aning, men inte så djuplodande. Jag kan dock själv välja att dyka djupare och skapa mer av dessa personligheter, forma dem i min tanke, allteftersom jag läser. Jag försöker göra det, för att människor och deras personligheter är av intresse.

- Hur svårt är det att se sanningen i vitögat själv? Ja, väldigt svårt.
- Hur lätt är det att göra rätt hela vägen? Ja, väldigt svårt.

Gröna fingrar sökes är en trevlig bok. Den är lättläst. Den bygger inte komplicerade nät eller trasslar in sig. Jag vill dock gärna veta hur det går för Agnes & Nils. Vad som händer med vänskapen med Viggo. Om Hugo lär sig biodling och hur hans fiskelycka utvecklar sig. Jag vill förstås också veta hur det går till när Leyla och Hugo skapar ett nytt, tryggt liv med nya människor omkring sig och kanske också vad som händer med Johan, även om han just nu är ett förskräckligt kräk. Kanske skulle det passa sig att utveckla i en uppföljare till Gröna fingrar sökes?

En högst läsvärd bok.

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...