tisdag 27 september 2011

Maten som stärker din hälsa.

Maten som stärker din hälsa.
Charlotte Erlanson - Albertsson
Isbn 9789153435778
Ica Bokförlag - Forma Books Ab.

Detta är ingen vanlig kokbok. Denna bok skapar skillnad. Den lär mig mer - och den gör mig riktigt glad.

Charlotte Erlandson Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet. Hon forskar kring aptitreglering och fetma. Hon har skrivit ett flertal böcker tidigare, där kosten ligger henne varmt om hjärtat. Det är ju å andra sidan inte så konstigt. Det tillhör hennes stora kompetensområde. Och det märks, verkligen.

I boken finner jag de fantastiska frukterna, de nyttiga fetterna, den goda fisken, de ljuvliga nötterna, den underbara chokladen och de viktiga grönsakerna. Jag finner också kaffet, teet och vinet. Jag finner om och varför, liksom även varför inte. Även om de ovan nämnda produkterna inte omfattas av så stora inten.

Charlotte Erlandson Albertsson beskriver flera av våra vanliga sjukdomar och hur vi kan förhålla oss till dem med hjälp av vår kost. Många av våra vanliga sjukdomar är livsstilssjukdomar. De påverkas av vårt sätt att leva. I det ingår t ex maten, stressen, vilan och motionen. 

Denna bok visar vägen till hur vi skall tänka kring kosten för att stärka vår hälsa, som i att göra vårt yttersta för att undvika sjukdomar och för att må bra. Jag blir glad allteftersom jag läser, eftersom boken verkligen visar vägen - och också att den väg jag har slagit in på inte är helt tokig. Den går i rätt riktning, även om det slirar ibland.

Frukt, nötter, olja, fisk, grönsaker, choklad, vin, bär, honung och kaffe står på vår inköpslista. Vissa med mer måtta än andra. Lightprodukter, socker, läsk, kött och bakverk står däremot inte på vår lista.

Vi kan aldrig lära oss för mycket kring detta ämne. Detta är en viktig bok att läsa.

Om du är intresserad av din hälsa, av hur olika produkter kan tillföra eller förstöra och hur våra livsstilssjukdomar kan påverkas av det du äter - då är detta en bok för dig.

Besök en bokhandel nära dig. Bokhandel - som en butik på närorten - är viktiga. I vår stad finns det två. Hur många finns det i din?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...