onsdag 26 oktober 2011

Fjällbastu. Rena äventyr i väglöst land.

Fjällbastu. Rena äventyr i väglöst land.
Text Henrik Harr
Bild Roger J. Karlzon
Gullers Förlag
2011
Isbn 978-92-85957-19-4

Henrik Harr är redaktör och skribent i eget företag. Han är född i Gällivare 1965, men bor nu i Hägersten söder om Stockholm.

Harr har arbetat som redaktör på flera tidningar och bokdebuterade 2009 med Lattefarsan – föräldraledighet när pappa själv får välja. Han njuter uppenbart av naturen, orden och även en del av STF.

Gullers och Votum förlag ger ut fantastiska böcker. Böcker som berör är Votums signum. Några av deras böcker har korsat min väg och jag har inte blivit besviken.

Där ingen skulle tro att någon kunde bo visade fantastiska bilder och texter om människor med längtan och mod. Den gav mig fantastiska stunder med människors viktiga historier.

Nyligen gav de ut Kor - en kärlekshistoria. (Årets Pandabok 2012). Den fick mig att dra efter andan i njutningstid allteftersom jag vandrade över sidorna.

När jag nyligen fick syn på Fjällbastu - rena äventyr i väglöst land fylldes jag ånyo av kärleken till boken och dess förundrande frestelser. Boken, den som förmedlar text, bild och njutning i ett.

Jag såg Fjällbastu hos Votum, bläddrade försiktigt i den hos Akademibokhandeln i den stora staden och fick den till mig när jag också insåg att STF var involverade. Väl i min hand gör den mig riktigt glad.

Lukas, 5 år, och hans 70-åriga farmor har vandrat tillsammans med Henrik Harr på några av färderna mot nästa väglösa bastu i vår förundrande fjällvärld. En fjällvärld där brott och stukningar läker på nolltid och där nya äventyr väntar bakom nästa hörn. På´t igen och njut, är vad som gäller när vi lever som bäst. I denna bok lever författare, fotograf och följeslagare väl. De njuter och det känns. Det gör mig glad.

Genom Dalarna och Härjedalen, och vidare genom Jämtland och Lappland besöks bastu efter bastu i fantastiska miljöer som frestar till vandring, ljuvliga middagsmenyer och fantastiska landskap. Henrik Harr och Roger J Karlzon vandrar och cyklar. De njuter av landskap, äventyr och allt det fantastiska de möter. De delar med sig av sin njutning så att jag verkligen längtar ut. Plats efter plats - och bastu efter bastu - beskriver de väl. I ord och bild, på ett sätt som fyller mig med längtan. Boken får mig att undra varför jag sitter bakom skrivbordet istället för på ett vandringsspår på väg till nästa topp. Strax är jag på väg.

I Fjällbastu möter jag känslan och värmen. Jag möter också fantastiska miljöer och underbara människor. Miljöer som skapar skillnad. Människor som njuter och delar med sig. Jag känner igen mig och längtar iväg igen. Dikanäs, nästan "hemma". Edsåsdalen och Vålådalen där vi stretade och njöt över fjällens toppar i augusti i år. Tärnaby, där jag förfrös mina tår i unga dar på en bansättarkurs i Stenmarks hembacke. Blåhammaren och Storulvån, där jag vandrade för länge sedan. Och Kittelfjäll, med slalomskidor på fötterna. Jag har aldrig vandrat på de nordligaste lederna och jag har aldrig längtat till en bastu. Jag känner nu hur min längtan ändrar form. Den tar en ny riktning.

Det är uppenbart att Henrik Harr, skribenten i boken, njuter av orden. De spelar roll. Det är också uppenbart att Henrik Harr & Roger J. Karlzon njuter av den vackra bilden. Detta är en bok att läsa från pärm till pärm. Läsa och njuta av. Det är också en bok att återkomma till. Varför inte använda den tillsammans med STF.s vandrarhemsbok för beslut om var nästa resa skall gå?

Hur man kan gå genom livet utan att besöka våra vackra fjäll är ju rent förundrande. Det borde vara lag på att vi skall besöka varje del av vårt vackra land.

Det borde för övrigt också vara lag på att vi alltid - lätt och nära - skall ha tillgång till alla dessa fantastiska böcker. I en bokhandel eller på ett bibliotek nära dig.

En stor eloge till den fantastiska författaren och de båda fotograferna. De som bidrar till oss andra, med ord, bild och fantastisk njutning. Jag bugar. Djupt imponerad.

Möten och värme, skapar mer. Det har Henrik Harr visat i denna bok.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...