tisdag 20 mars 2012

Spinderella Tarantella

Titel; Spinderella Tarantella
Text; Inger Lindahl
Bild & layout; Sara Gimbergsson
Isbn 978-91-86391-10-2
Alvina Förlag
2012
 
Boken handlar om en korsspindels liv. Den har vackra och lustiga illustrationer och texter därtill. Jag skall testa den på någon liten i trakten, så snart tillfälle bjuds. Det ter sig som ett väldigt smart drag att skriva & rita barnböcker där tanken tydligt också inkluderar lärdom.

Sara Gimbergssons illustrationer är härliga, som i förundrande och fina. Hennes böcker och illustrationer måste jag leta efter på andra håll, eftersom förlaget här säger att dessa bilder står i stark kontrast till det hon gjort förr. Det låter skoj, att hon ändrar och har flera riktningar. Hennes illustrationer i denna bok, får mig att le. Det är skarpt och fint.

Texterna har med sig fakta, vilken gör den till en liten praktisk "lärobok" fast den ändå är en fin liten barnbok (ålder 3-6 år). Det är glädjande att se att författaren och förlaget har varit så seriösa att de har kontrollerat uppgifterna genom ArtDatabanken, SLU i Uppsala (Jonas Sandström & Andrea Klintbjer). Det får mig att inse att förlaget har en specifik tanke, kopplad till pedagogik. Plus, för det.

Till Alvina förlag har jag hittat via Collana Förlags grundare. Rekommendationer är värdefulla, och skapar mer för fler. Det tackar vi för.

När jag fick boken ifrån Alvina förlag så noterade jag också namnet Hoas. Det för min tanke till den fina Gotska Sandöns stora och viktiga hembygdsförening. Där finns någon - eller några - Hoas som är aktiv/aktiva i föreningen. Finns korsspindeln där, tro?

Det kommer mer om denna bok, så snart en 3-6 åring passerat i mina kvarter.

Bokbloggerskan -  blir glad om du delar ditt/dina favoritinlägg från denna blogg på twitter, google, facebook eller annan lämplig plats....

Länkar om denna bok eller detta ämne;
* Adlibris. * Bokus. * Alvina Förlag.  Om korsspindeln på wikipedia. Naturskyddsföreningen träffar en korsspindel.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...