torsdag 19 april 2012

Bilden är som en vacker tavla...

På bilden finns två män och två barn. Jag tänker att de är far och dotter. Två fäder och två döttrar. Bakgrunden är berg i Jemen. De ligger i en spännande dimma och det klättrar några få hus efter bergskanterna. Barnen är två flickor. De är 8 år gamla. De har långa och vackra klänningar på sig. Den ena bär rött och den andra bär grönt. Klänningarna är vackert dekorerade. Bilden är som en vacker tavla.

Texten till bilden säger; "Före detta klasskamrater. Åttaåringarna Tahani och Ghada med sina tjugo år äldre makar i byn Hajjah, Jemen. Flickorna var tidigare klasskamrater, men går inte längre i skolan."

Texter på uppslaget säger vidare; "Varje år blir omkring 10 miljoner flickor under 18 år bortgifta.De går därigenom miste om barndom, utbildning, kamrater och frihet. Istället väntar en stängd och styrd tillvaro, ofta med inslag av fysiskt, psykiskt och sexuellt våld och alltför tidiga graviditeter."

Ett par sidor bort finns en bild på tre flickor. De är klädda i sirligt vitt. Glitter och paljetter pryder dem, liksom fina frisyrer, målningar på händerna och vackra blommor. Bildtexten säger; "TRIPPELBRÖLLOP. Sidaba Saleh Ali Wardan, 11, Qawla Harmeed Wardan, 12, och Galiya Saleh Hameed Wardan, 13, strax före den ceremoni där de skall giftas bort med tre bröder i Hajjah, Jemen."

Bildreportaget finns i pappersupplagan av tidningen VI - nr 4 - april 2012. Det gör ont. Jag kan inte längre säga att bilderna är vackra. De talar till mig. De träffar mig hårt i magen. Som ett slag. Stephanie Sinclair har tagit bilderna.

Jag kan inte visa bilderna här, för jag äger inte rättigheten. Du ser dem i tidningen, eller på hennes hemsida. 

Bokbloggerskan


 Läs mer om ... 

Bloggare om; barnäktenskap - Fotograf Stephanie Sinclair - ...
Rädda Barnen. - UNICEF - Bokbloggerskan samlar recensioner från Reflektioner Allteftersom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...