måndag 29 januari 2018

Krokas av Elin Olofsson

Krokas
Elin Olofsson
Isbn 9789146234029
2017 
Wahlström & Widstrand 

Jag lyfter boken från nattduksbordet, öppnar pärmen och börjar läsa. Jag läser och fylls med känslor för olikheterna, för hur lotterna fördelas i livet och hur olika människor är. Ja, detta är fiktion, men människor beskrivs utifrån hur vi människor är, kan vara eller upplevs.

Jag läser Krokas och fylls med värme för författare som förmår beskriva människor och historier så att läsaren hålls kvar i berättelsen. Boken är lättläst, innehåller olika riktningar av kärlek, livsproblematik och omsorg. Där finns personer som ur något mått skadar sig själva, för att de inte förmår annat, men som är fyllda av stora mått av kärlek och omsorg om andra. Där finns personer som bär på omåttlig sorg för händelser i livet och andra som låter livet gå utan särskild eftertanke. Ja, det finns personer med olika personlighetsdrag, sådana som vi ser i våra dagliga liv, dag för dag, när vi väljer att betrakta och se dem eller när de väljer att låta oss se vad de har bakom sin dagliga mask.

Människor är något fantastiskt. Vad vore livet utan alla möten med människorna? Ibland lyckas vi se och begrunda deras personlighetsdrag i verkligheten och förundras över hur lika eller olika vi är. Förundras och glädjas, eller kanske förundras och förfasas. Eller kanske något mitt emellan. Ja, i en bok är det lika. Vi gläds och förfasas över olika steg i en berättelsen, över personlighetsdrag och över händelser som sker.

Jag gläds och förundras över berättelsen. Jag gläds och förundras över personporträtten. Jag gläds och förundras över orden. Jag gläds och förundras över omsorgen och kärleken. Jag förundras också över hur vi krokas ihop med varandra, hur vi förs framåt av små och stora händelser som ger ord och handlingar som med andra förutsättningar hade lett oss till andra spår. Ja, hur livet är.

Jag gläds och förundras över boken Krokas, som en kund i bokhandeln rekommenderade mig att läsa. Hon läste den i sin bokcirkel och fann den vara en bra bok.

Jag hade gärna lyssnat till, eller snarare velat vara en del av, bokcirkelsamtalet efter denna bok. Vad hade vi då talat om, tro? Hade vi talat om personligheterna, mord, omsorg, längtan, kärlek, sexualitet, personligheter, flykt, kriget, krigsförbrytelser, stöld, butiks- eller hembiträdesjobbet, lastbilskörkortet, utedassets varande och beskrivningar, renlighet, vinterkylan i skogskojan eller om de djupt liggande sorgerna?

Eller vilka andra frågor hade dykt upp i vårt samtal eller skapat nya tankespår efter läsningen?

Ja, boken finns i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje. Välkommen till bokhandeln för ditt eget exemplar av denna bok.

A..


Säg gärna hej 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...