tisdag 10 april 2018

Den fjärde pakten av Kristina Appelqvist

Den fjärde pakten
Kristina Appelqvist
2018

En student faller ner från universitetets klocktorn. Ingen kan säga om det rör sig om en olycka, ett självmord eller rentav mord. Händelsen hamnar snart i skuggan av en stor donation som ska bekosta ett unikt center för forskning och göra Västgöta universitet känt i hela världen. Rektor Emma Lundgren, som återvänt efter mammaledigheten, känner sig mer och mer motarbetad av sina kolleger. Tillsammans med Helena Waller försöker hon ta reda på vad som sker och vem som ligger bakom kuppen för att få henne avsatt. Och när chefsgruppen besöker den rika donatorn på Franska rivieran inträffar ett mordförsök som får dem att inse att starka krafter verkar i det fördolda.

Den fjärde pakten är en behagligt skriven bok, en deckare med inte alltför många grymma inslag. Ja några kanske är en nödvändighet i böcker som klassas som deckare/thrillers, men inte alltför många.

Jag tänker att boken är välskriven, lättläst och intressant. Den innehåller en hel del förvecklingar och duktiga yrkesmän. Journalisten Frida sticker ut med sina efterforskningar. Ja, hon skulle passa som utredande polis. Jag gillar hennes nyfikenhet och jag gillar Emma och Helena. Polisen eller poliserna i boken hade förstås kunnat få en lite mer framtidande plats, men så var det inte tänkt. Det är definitivt gott nog, ändå.

Jag har inte tidigare läst något av Kristina Appelqvist i serien om Helena Waller. Detta är den fjärde boken i ordningen. Jag konstaterar därmed att det är fullt möjligt att utan trubbel läsa Den fjärde pakten utan att ha läst de tidigare böckerna i serien. Det är bra med sådana serier. Kommer det ännu en i ordningen, så tänker jag mig vara intresserad av att läsa också den.

Läsvärd, ja.

A..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...