tisdag 1 maj 2018

Facit - konsten att skriva krönikor av Patrik Lundberg

Facit
Konsten att skriva krönikor
Patrik Lundberg
Natur & kultur
2017

Gör den till min, är uppmaningen på framsidan av boken. Ja, då försöker jag göra så.

Vi talade i ett boksamtal om konsten att skriva häromsistens. Vi talade om skrivarböcker, om att läsa och skriva, att ständigt öva. Det här är en skrivarbok att läsa, det känns bra, men vi har också flera vi behöver plöja och begrunda när och om vi vill skriva. Vi, eller kanske bara jag. Jag behöver begrunda tips från andra, de som har gått före och begrundat. De som har stött på patrull eller hittat något användbart spår. Och sedan behöver jag hitta mitt egna spår - det som gör mig till en unik skribent. Om jag nu kan åstadkomma detta.

Något av allt det som är viktigt om - när, inte om - jag vill skriva är;

Läs.
Skriv.
Läs. Läs. Läs.
Skriv.
Undvik snömos.
SAOL.
Svenska skrivregler.
Skriv enkelt och begripligt.
Använd rätt ord för rätt sak.
Lägg ner det jobb som krävs & undvik lättja.
Stryk i texten - skriv kortare.

Och att jag ska tänka på;

Vad? Var? När? Vem? Hur? Varför?

Det här är ingen rolig bok, som i skratt och så. Den är allvarsam och viktig, men jag får erkänna att jag skrattade på sidan 64-65. Efter skrattet övervägde jag att lägga boken åt sidan, för att jag inte vill ha med SD att göra. Jag insåg förstås att jag var ute och cyklade och bestämde mig för att läsa vidare. För att det är en bra och användbar bok, som inte har med SD att göra. Händelsen beskrev bara att personen var en fena på det hen gjorde. Jag förstår att hen är en fena på det hen gör, inte bara var. Nåväl, kanske finns det en skrivregel som heter; Låt dig inte distraheras av sidospåren.

Allteftersom jag läser denna bok tänker jag att jag vill (eller kanske behöver) gå en skrivarkurs. Jag kanske inte vill, men det kanske vore bra för att jag ska blir en bättre skribent. Det kanske t o m är en nödvändighet för att jag ska bli en bra skribent. Vill du? Ska vi ordna en sådan i Roslagens bokhandel vid Lilla torget i Norrtälje? Hänger du på då?

Den här boken är alltså en schyst bok för dig som vill skriva. Krönikor, ja, men kanske också bara skriva - oavsett vad. Den innehåller konkreta råd, andras tankar och Patrik Lundbergs egna lärdomar.

Det viktigaste av allt är att läsa och att skriva. Men det finns uppenbart en mängd andra punkter som  är viktigt också som vi inte ska slarva med. Denna bok, och liknande böcker, tål verkligen att läsas och begrundas.

Så, ja.
Läs gärna boken.

A..

Mer om Patrik Lundberg i denna blogg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...